I samtliga intervjuer branschmedia någonsin genomfört med en kreatör som gjort en reklamkampanj ställs frågan “Hur kom ni på idén?” Det tycker jag inte är en hundra procent spännande fråga att köra vecka ut och vecka in i en tidning som ska vara specialister på reklam, på samma sätt som frågan “Hur fick du igång tåget?” kan verka aningen grund i en tidning för lokförare.

Det finns något överraskat i Hur kom ni på idén-frågans tonläge. Som en gammal farmor som säger “Vad får de allt ifrån?” när hon ser nåt tossigt lekprogram på TV. Så himla speciellt är det väl inte att någon som jobbar heltid med att hitta på bra reklam då och då också lyckas hitta på bra reklam. Dessutom är svaret helt ointressant:

“Vi satt i varsin fåtölj och glodde på varandra och pratade om roliga saker som setts på internet och oroade oss för sjukdomar. I långa perioder blev det tyst. En produktionsledare störde och vi spelade sura men det var ganska skönt innerst inne. Vi fikade mycket och kissade därefter.Till sist sa någon en grej som kändes bra. Vi berättade för någon annan som hade ett vettigt inspel. Idén presenterades och genomfördes sedan. Sedan hände samma sak igen många gånger och kommer så att göra till den dagen vi avskedas. Tack för samtalet.“

Mansbarnet