Familjen åkte till Gröna Lund i fredags då dagis var stängt. Vi kajkade från den ena barnvänliga aktiviteten till den andra och tog suddiga mobilbilder på gossens lyckorus. Det enda som tärde på hans humör var att vi intensivt tjatbombade honom med frågor om exakt hur roligt han hade hela tiden. Efter nån timmes ståhej hittade vi ett litet café och kunde tillsammans njuta av följande lilla pinsamhet till konversation:

R: Skönt att komma bort från stojet lite grann. Gott kaffe också.

sluuurp

JAG: Toaletterna var fräscha också.

sluuurp.

Sen gick vi en runda till och jag började under intensivt handviftande deklamera intressanta anekdoter från min tid som copywriter för Gröna Lund. R lyssnade naturligtvis storört.

Varje år skulle det skrivas en massa plugg-annonser för fem-kampen. (Fem-kampen är en tävling där man slår grodor, kastar bollar, skjuter burkar, skramlar runt plasthästar eller vad det nu är. Och allt detta händer alltså i samma värld som också tillhandahåller Playstation 4) Den första rubriken jag skrev och var nöjd med var en variant på ”Nu kan du slå din chef”. Skoj. Kände mig mycket kompetent. Sedan den dagen har jag fan sett den rubriken varenda år, oavsett vilken byrå som Gröna Lund anlitar för tillfället. Och jag gissar att de körde den varenda år innan jag hoppade på tåget. Det är inte omöjligt att slå din chef-rubriken skrivits av samtliga copywriters som någonsin ombetts skriva en plugg-annons för femkampen. Föreställ er hur vi står uppställda, på en lång rad genom tiden, från Gröna Lunds öppnande till idag, alla nöjda över våra vassa pennor. Slå din chef. Rubriken som bara fortsätter ge.

Mansbarnet