Skoföretag informerar om ny sko.
Sjukhusskon Ecco gör ännu ett tafatt försök att nå bortom sina klassiska målgrupper. Den här gången har de unnat sig en annons i Café. Annonsen är mycket tydlig. För att ingen modeintresserad potentiell kund ska missa att Ecco den här gången har tagit fram en sko som både har stil och funktion, samt passar för ett sportigt stadsliv så har de helt enkelt skrivit det som rubrik. Inget onödigt knussel.
Ecco satsar alltså på en reklamstrategi som går ut på att strutsa de delar av verkligheten som känns obekväma för att istället investera i rent önsketänkande. Ecco hade såklart kunnat ta reda på hur målgruppen ser ut, vad de gillar och vad de tänkbara beröringspunkterna skulle kunna vara mellan dem och det egna varumärket, men hur kul låter det? Klart det är skönare att kliva in i sin egen mysiga Matrix-värld där Cafés rationella läsare sitter och hungrar efter korrekt och adekvat reklaminformation om Eccos nya skor. Läsarna identifierar sig helt enligt plan med de sportiga stadspersonerna på bilderna, tackar Ecco för att de inte slösat en massa pengar på pråligt fotografi och travar sedan lydigt iväg till en Ecco-butik nära sig för att införskaffa en sko med stil och funktion för ett sportigt stadsliv. Klart!