Print har i minst tio år varit det mest hånade reklamformatet. En perfekt symbol för det gamla utdaterade medieklimatet. Men jag har själv börjat konsumera printreklam på ett sätt som får mig att överväga omvärdering.

För det första blockerar jag inte print och klickar inte bort den. (I magasin i alla fall, såväl fysiska som digitala. Dagspressens digitala utgåvor har ju fortfarande problem ibland med att någon stackares dyra annons inte ens hinner laddas innan jag gått vidare) Visst, jag bläddrar med viss hysteri, men ingen bläddrar lika övernaturligt kvickt som den klickar. På internet går nästan hela hjärnans kapacitet ut på att raskast möjligt lokalisera synfältets samtliga kryss och rutor som används för att dräpa reklam och aptera dessa innan minsta oönskat budskap sipprat in i pupillen. Som en lek lägger jag ofta muspekaren där jag misstänker att något klickbart försvarsmedel ska dyka upp och glor stint där, för att kapa ytterligare några hundradelar från exponeringstiden. Eller så öppnar jag bara ett fönster till och tittar på precis vad fan som helst medan reklamen dör ut där bakom.

Jag secondscreenar inte heller print. När jag cirka femton minuter i månaden tittar på linjär-tv och det är minsta antydan till reklam tar jag såklart upp mobilen. Och om det blir reklam där med tar jag upp ipaden och gör nåt skit med den. Det skulle inte förvåna mig om jag inom ett år plockar fram nån ännu inte inköpt Apple-uppfinning för att med den fjärdescreena tredjescreenen. På sikt får jag kanske köpa en jojo eller nåt att hålla på med i sex sekunder.

Det tredje skälet till varför print kanske förtjänar mer mediepengar än de får i dagsläget är att jag tror de flesta människor brukar vara hyfsat lugna när de läser print. Det blir mer och mer något som sker när det finns tid och känns mysigt. Det här är glada nyheter särskilt för visuellt stark print. Av all reklam jag exponeras för är det lite flummiga annonser med dyrt foto som funkar allra bäst. En välplåtad tuff gubbe som kanske står på en strand lite nära en attraktiv produkt, ja då vill jag oftare än i andra sammanhang ha mer av den produkten i mitt liv. Utan att ställa frågor direkt i chatten om produktens kvalitet, klicka för mer info eller läsa andras recensioner. Ett par sekunder i en fin reklamvärld räcker plötsligt fint, precis som på farfars tid. Print kanske tappar läsare snabbare än läsarna tappar håret, men hur många andra har reklamkonsumenter som överhuvudtaget är där mentalt?

För ett par år sedan hade jag aldrig försvarat print. Det är långsamt. Statiskt. Platt. Men samma argument som nyss användes för att avfärda det börjar bli till dess fördel.

Mansbarnet